HSV Waddinxveen Logo 01

ROOFVISCOMMISSIE

Voorzitter: Kuno Mooren
Lid: Vacant

Jeugdroofvisdag Stolwijk, het verslag!!

Zaterdag 26 november…

Vanuit Roofviscommissie HSV Waddinxveen hebben we een samenwerkingsverband met Hengelsportvereniging GHV/Groene Hart.

Om 8:45 werden de stoere meiden en jongens en alle vrijwilligers en begeleiders verwacht bij Het Wapen van Stolwijk, in Stolwijk dus!
Buiten voor de deur stonden al een aantal vrijwilligers met elkaar te praten. De meesten pikte je er zo uit, mooie outdoor outfits. Het was voornamelijk de kleur groen wat opviel!

Eenmaal binnen kwamen wij in een warm bad terecht. We hadden nog niets gedaan maar werden gelijk al bedankt voor de aanwezigheid! Al snel nam Wilbert het woord, hij is immers de organisator. Ongeveer 30 jeugdige deelnemers! De gemiddelde leeftijd lag denk ik op 9 of 10 jaar oud: een mooie leeftijd om de leergierige kinderen wat bij te brengen hoe te vissen op roofvis, welke hengels er zijn en hoe deze te gebruiken. Wilbert riep de begeleiders op naar voren te komen, en riep vervolgens de kinderen welke bij die begeleiders werden ingedeeld. Wij hadden met ons clubje 8 kinderen. En ons clubje bestond uit 3 vrijwilligers/begeleiders. Namelijk Thijs Pols, Hans Mooren en Kuno Mooren. De kinderen die nog geen geldige vispas hadden kregen er 1 uitgereikt voor 1 dag. En de kinderen die geen hengels hadden kregen er 1 in bruikleen. Dat waren overigens hele mooie hengels met fijne molens een onderlijn en een doosje kunstaas. Toen wij klaar waren om te vertrekken kwam er nog 1 kind bij samen met de vader. Dus waren we met 9 kids!

Thijs komt van origine uit die regio dus wist wel waar de mooie vis spots waren! De kinderen werden verdeeld over de auto’s, ik had er 3 mee. Wat hebben we een lol gehad onderweg. Eenmaal aangekomen, de spullen klaarmaken voor gebruik, ik had de laatste hengel nog niet in orde of Grace riep al; IK HEB BEET!!! En ja hoor, binnen enkele minuten was de eerste snoek al gevangen. Geen mega monster, maar met een slordige 40cm in lengte was zij wel mooi de eerste!! En het was nog een meid ook. Ik hoorde de gasten om mij heen al zeggen; jemig, we hebben nu al verloren van een meisje! Dat maakte hen extra gierig om er ook snel 1 te vangen.

Iedereen begon met werpen, bij de ene ging dat als vanzelf (die hadden waarschijnlijk al vaker met een werphengel gevist) voor de ander was het allemaal wat onwennig. Zo simpel is dat ook helemaal niet, als je nog nooit een werphengel in je handen hebt gehad! De molen in de ruiste stand, lijn op de wijsvinger, beugel open, kijken waar je heen wilt richten, om je heen kijken of het veilig is om je hengel een zwieper te geven, op tijd je wijsvinger loslaten, om vervolgens snel de beugel weet te sluiten om te kunnen binnenhalen voordat het aasje op de bodem ligt…. zijn best een hoop handelingen! Voor de doorgewinterde visser een makkie, maar ook wij hebben het moeten leren.

Uiteindelijk na een half uurtje zag ik dat iedereen het onder de knie kreeg, hoorde ik her en der kunstaas in het water plonsen en als er ergens een snoek aan het jagen was zag je alle kinderen als mieren naar die kolk toe rennen! Ivar was de tweede die een mooie rover aan de haak sloeg, een prachtsnoek van 72cm!! Niet heel veel later kwam onze eigen voorzitter Peter Loef ook een kijkje nemen en was al snel getuige van een prachtvangst! Boaz ving zijn allereerste poldermonster, ook een snoek van wel 69cm!! Wat een trotse kinderen hadden wij in onze groep.

Richting kwart voor 12 reden we terug naar Het Wapen van Stolwijk om gezamenlijk een heerlijke maaltijd te nuttigen. Kinderen een frietje met een snack en de begeleiders overheerlijke erwtensoep met 2 belegde broodjes en een snee bruin brood met spek! Dat hadden ze toch even geweldig goed geregeld. Na het eten zijn Thijs en Hans weer met een groepje gaan kunstaas werpen. En ik ben met een groepje met dood-aas gaan vissen. Helaas niets meer gevangen, maar heb wel goed kunnen uitleggen hoe dit werkt, waar ze op moeten letten en dat geduld een heel belangrijk punt is met vissen! Ik herkende veel van mijzelf in die knapen van toen ik nog jong was. Om 15:00 uur zijn we weer aangekomen bij het Wapen, en kregen de kinderen nog wat mooie visspulletjes! Allemaal gesponsord.

Wat een geweldige leuke dag hebben wij met zijn allen neergezet. Mijn dank gaat uit naar Groene hart, Wilbert, Wapen van Stolwijk en alle vrijwilligers. En een extra dank aan Thijs, Ivar en Hans. zonder hen had ik het nooit kunnen doen zoals we het nu gedaan hebben. De kinderen hebben volgens mij een prachtige dag gehad. Dat er nog maar vele mogen volgen!